40 månaders fängelse för Volkswageningenjör

By Jasmin Frljevic

Det var i september förra året som den före detta Volkswageningenjören, James Liang, erkände sig skyldig till att ha varit med och utvecklat den mjukvara som kunde känna av när ett fordon testades. Han åtalades bland annat för två fall av bedrägeri och brott mot de amerikanska miljöföreskrifterna i samband med dieselskandalen.

Den före detta ingenjören hade arbetat som dieselexpert hos biltillverkaren i över 30 år och har, sedan han erkände, samarbetat med åklagare i deras jakt på personer högre upp i hierarkin inom Volkswagen. Enligt åklagarna har han försett dem med ”ett perspektiv inifrån av hur ett företag förlorat sina etiska förtöjningar i jakt på ökade marknadsandelar och vinster”.

Ingenjörens advokat ansåg att ett straff som innebar en 21 månader lång husarrest var tillräckligt medan åklagarna yrkade på ett fängelsestraff på 36 månader.

Domaren i fallet ansåg däremot att Liang, i sin roll som expert, var en viktig aktör i utsläppsfusket och dömer honom till 40 månaders fängelse och 200 000 dollar i böter. Domaren ville även med detta straff skicka en signal till andra ingenjörer inom branschen som kan ha blivit ombedda av sina arbetsgivare att begå olagliga handlingar.

Totalt har åtta, nuvarande och före detta, Volkswagen-chefer åtalas för sin inblandning i dieselgateskandalen och där en av dem riskerar att dömas till 169 år i fängelse.

Läs mer här: 40 månaders fängelse för Volkswageningenjör

kommentarer