900 bostäder krav för tätare tågtrafik

By Stefan Persson

Kävlinge/Furulund Kävlinge kommun måste bygga 900 bostäder fram till år 2035. Annars tvingas den betala tillbaka fem miljoner kronor av de pengar staten satsar för att det ska kunna rulla halvtimmestrafik på Lommabanan.

– Jag ser inte det som ett problem. Det behövs mer utbyggnad för att kunna köra halvtimmestrafik, säger Pia Almström (M), kommunstyrelsens ordförande i Kävlinge.
Kommunstyrelsen har klubbat igenom en överenskommelse med staten som innebär att Kävlinge, precis som grannkommunen Lomma som ingått samma avtal, skjuter till 17 miljoner kronor i etapp två av utbyggnaden av Lommabanan.

Den första etappen pågår redan, och regleras i ett särskilt avtal. Den innebär att persontågen börjar trafikera Lommabanan 2021, med nya stationer i Furulund och Lomma. Etapp två ingår i Sverigeförhandlingen som en så kallad storstadsåtgärd.
Där förbinder sig Kävlinge och Lomma att stå för vardera 17 miljoner kronor så att tågen ska kunna avgå varje halvtimme mot Malmö. För att detta ska bedömas som lönsamt krävs ett större resandeunderlag, vilket innebär att fler bostäder behöver byggas.

På knappt tjugo år ska alltså ytterligare 900 bostäder byggas i Kävlinge och Furulund för att kommunen ska kunna uppfylla sin del av avtalet.
– Vi hade gjort det även utan avtalet, säger Pia Almström.
Bara utbyggnaden av det gamla slakteriområdet i det som ska bli Stationsstaden omfattar 900 bostäder. Dessutom finns planer på att bygga bostäder Furulund, både i anslutning till stationen och på andra sidan järnvägen mot Stävie.

I förra veckan berättade vi att KKB vill bygga ett 60-tal lägenheter där den sedan länge övergivna Ica-butiken står tom i dag. Det som återstår är att Lantmäteriet godkänner en delning av fastigheten.

Läs mer här: 900 bostäder krav för tätare tågtrafik

kommentarer