Äntligen invigs Hallandsåstunneln
Opinion
Efter sju sorger och åtta bedrövelser, nästan 20 års försening och elva gånger högre kostnader än från början budgeterat kan landshövding Margareta Pålsson och kommunalrådet i Båstad Bo Wendt, som var miljöchef i kommunen under 1990-talet när miljöproblemen vid tunnelbygget var som störst, inviga järnvägstunneln genom Hallandsås.
Persontrafiken från Halland till Skåne blir några minuter snabbare genom tunneln än på den slingrande järnvägen över åsen. Men viktigare är att kapaciteten för godståg ökar väsentligt. Redan från starten på söndag kommer 100 tåg att köra genom tunneln varje dag istället för högst 50. Ska möjligheterna att använda tunneln utnyttjas maximalt krävs dock att den sista korta sträckan där det inte är dubbelspår på Västkustbanan i Skåne, norr om Helsingborg, byggs klar. Att det inte prioriterats parallellt med tunneln är obegripligt.
Även om kostnadsökningen från knappt en miljard till 10,8 miljarder är en skandal är ändå miljöproblemen under byggandet värre. Dräneringen av grundvatten i den känsliga miljön på åsen höll på att bli en riktig katastrof, och användningen av den giftiga akrylamiden ledde till fiskdöd och att många boende inte kunde använda sina brunnar under många år.
Nu ska förhoppningsvis problemen ha klarats av och de bestående skadorna minimerats. Då blir tunneln betydelsefull …
Läs mer här: Äntligen invigs Hallandsåstunneln