Änt­li­gen in­vigs Hal­lands­ås­tun­neln

Opinion

Ef­ter sju sor­ger och åtta be­drö­vel­ser, näs­tan 20 års för­se­ning och elva gång­er hög­re kost­na­der än från bör­jan bud­ge­te­rat kan lands­höv­ding Mar­ga­re­ta Påls­son och kommunalrådet i Båstad Bo Wendt, som var mil­jö­chef i kommunen un­der 1990-ta­let när mil­jö­pro­ble­men vid tun­nel­byg­get var som störst, in­vi­ga järn­vägs­tun­neln ge­nom Hallandsås.
Per­son­tra­fi­ken från Hal­land till Skåne blir någ­ra mi­nu­ter snab­ba­re ge­nom tun­neln än på den sling­ran­de järn­vä­gen över åsen. Men vik­ti­ga­re är att ka­pa­ci­te­ten för gods­tåg ökar vä­sent­ligt. Re­dan från star­ten på sön­dag kom­mer 100 tåg att köra ge­nom tun­neln var­je dag istäl­let för högst 50. Ska möj­lig­he­ter­na att an­vän­da tun­neln ut­nytt­jas max­i­malt krävs dock att den sis­ta kor­ta sträc­kan där det inte är dub­bel­spår på Väst­kust­ba­nan i Skåne, norr om Hel­sing­borg, byggs klar. Att det inte prio­ri­te­rats pa­ral­lellt med tun­neln är obe­grip­ligt.
Även om kost­nads­ök­ning­en från knappt en mil­jard till 10,8 mil­jar­der är en skan­dal är ändå mil­jö­pro­ble­men un­der byg­gan­det vär­re. Drä­ner­ing­en av grund­vat­ten i den käns­li­ga mil­jön på åsen höll på att bli en rik­tig ka­ta­strof, och an­vänd­ning­en av den gif­ti­ga akry­la­mi­den led­de till fisk­död och att många bo­en­de inte kun­de an­vän­da sina brun­nar un­der många år.
Nu ska för­hopp­nings­vis pro­ble­men ha kla­rats av och de be­stå­en­de ska­dor­na mi­ni­me­rats. Då blir tun­neln be­ty­del­se­full

Läs mer här: Änt­li­gen in­vigs Hal­lands­ås­tun­neln

kommentarer