Audi Aicon – en helt förarlös framtidsvision

By Jesper Åhlander

Aicon är en stor bil. Med en längd på 544 centimeter, en bredd på 210 och en höjd på 150 är den större än nya, långa Audi A8. Hjulbasen mäter 347 centimeter, vilket är 24 mer än den långa versionen av A8. Kupén har stora glasytor fram och bak, liksom konvexa sidofönster, vilket borgar för en ljus och öppen känsla inuti bilen.

De utställda hjulhusen sägs ha koppling till Audis ”quattro-DNA” – och 26-tumshjulen är… mest bara stora. Liksom i Audi e-tron Sportback concept är fronten i Aicon en inverterad sexkantig, så kallad ”single frame-grill”. En design som ska vara typisk för kommande generationer av elbilar från Audi.

Fram- och bakparti saknar vanliga strålkastare. I stället finns helt digitala skärmytor som består av hundratals triangelformade pixelsegment. Runt grillen finns stora ljusfält, i vilka – liksom i bakpartiet – mer än 600 3D-pixlar är arrangerade. De stora ytorna och höga pixelantalet möjliggör visuella animationer i alla färger. Audi menar därför att Aicon inte är bunden till en statisk design av dagsljusen, utan dessa kan anpassas till rådande trafiksituation och efter sina passagerare.

Möjligheten att skräddarsy lamporna påstås vara obegränsad. De kan till exempel utformas till ögon med pupiller, och om bilen upptäcker förbipasserande eller andra fordon, tar den ögonkontakt med dem och följer dem med sina ögon. Bilen kan även använda sig av animationer på sina skärmytor för att varna gående eller cyklister för farliga situationer.

Samtidigt menar Audi att Aicon inte behöver bra strålkastare för att kunna framföras – den är ju självkörande och klarar sig bra utan en upplyst vägbana. En annan finess, som faktiskt är riktigt smart, men som får anses vara en bra bit bort i tiden, är en mini-drönare. Audi kallar den för en följeslagare – en flygande gatlampa som lyser upp gångvägen när passagerarna kliver ur bilen.

Audi

Läs mer här: Audi Aicon – en helt förarlös framtidsvision

kommentarer