Audi byter ut modellversionsbeteckningar – baseras på effekt

By Mattias Rabe

Audis grundläggande modellbeteckningar kvarstår, från A1 till A8 och från Q2 till Q7 samt TT-modellerna och R8. Men de olika modellversionerna, beroende på motorbestyckning, försvinner som vi känner dem i dag. I stället för att formulera modellversionerna utifrån cylindervolym, vilket Audi anser hör till gårdagen, blir det i stället mer framtidssäkrade sifferbeteckningar baserade på effektuttag. Det blir inte så att effektsiffran rakt av används i beteckningen, så lätt – eller svårt – ska det inte vara. I stället har Audi valt att jobba över olika sifferspann. Och då med endast två siffror, trots att effekten vanligtvis består av tre siffror. Inte heller kommer de två siffrorna enkelt att kunna härledas till ett visst effektspann, antingen måste man ha en lathund framför sig eller vara teknikensvarld.se-nörd (det vill säga bilnörd).

– I takt med att alternativ drivteknik blir allt mer relevant, minskar betydelsen av cylindervolym för våra kunder. Genom att tydligt strukturera beteckningarna efter effekt gör vi det enkelt att särskilja mellan prestandanivåer, förklarar Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för Audi AG.

De nya beteckningarna
Audi bjuder i dagsläget inte på facit rakt upp och ned. De ger bara några prov på hur det kommer att se ut med start i höst i samband med marknadslanseringen av nya Audi. Audis bilar med effekt mellan 110 och 130 hästkrafter kommer att få siffran 30, bilar med effekt på mellan 230 och 252 hästkrafter får siffran 45 och bilar med över 544 hästkrafter får siffran 70. Låter det krångligt? Ja visst, så är det, så låt oss ta några exempel:

Exempel
A3 1,0 TFSI med 116 hästkrafter ska framöver heta A3 30 TFSI. På samma vis blir A3 1,6 TDI med 116 hästkrafter A3 30 TDI. Du kommer alltså inte längre att, om du inte är väl påläst, få reda på hur stor motorn är.
A4

Läs mer här: Audi byter ut modellversionsbeteckningar – baseras på effekt

kommentarer