Audi vill inte längre sälja Ducati

By Mattias Rabe

2012 köpte Audi det då 86 år gamla företaget Ducati inklusive motorcykelfabrikerna i Italien och Thailand. Så sent som i våras uppgav Audi att de inte längre vill ha kvar Audi utan sökte köpare. Fyra olika intressenter hörde av sig, därefter började turerna. Först var det facket som satte sig på tvären, sedan gick Volkswagens styrelse ut med informationen, via Ducatis vd, att de stoppar försäljningen, förmodligen efter att ha lyssnat på fackförbunden.

Nu nås vi av informationen att även Audi har tänkt om. Enligt Audi-chefen Rupert Stadler har hans företag övergett planerna på en försäljning och tror sig klara av den ekonomiska omställning som stundar genom bland annat närmare samarbete med Porsche och minskad byråkrati. En försäljning av Ducati har tidigare handlat om att få in nya pengar till kassan som delvis dränerats på grund av dieselgate men som också kommer att ansträngas i och med satsningen på elbilar.

– Jag kan försäkra dig om att Ducati tillhör Audi-familjen. Ducati är det perfekta förverkligandet av vår premiumfilosofi inom motorcykelvärlden, säger Rupert Stadler enligt Reuters.

Det kan även tänkas ligga en annan aspekt bakom helomvändningen, nämligen att Audi inte vill vara sämre än konkurrenten BMW som även de tillverkar motorcyklar.
I fjol sålde Ducati 55 451 motorcyklar världen över. Det kan jämföras med BMW Motorrad som sålde 145 032 motorcyklar. Båda resultaten var rekordsiffror.
När Audi tog över Ducati hade motorcykeltillverkaren en årlig försäljning på 42 000 motorcyklar. Motsvarande siffra för BMW låg på 97 000. Ducati har under de fem senaste åren ökat med 31 procent medan BMW ökat med 49 procent.

Läs mer här: Audi vill inte längre sälja Ducati

kommentarer