Bätt­re bo­nus be­hövs

By Yngve Sunesson

Änt­li­gen stod mil­jö­mi­nis­tern i ta­lar­stolen för att be­rätta om att ett nytt mil­jö­bils­sy­stem är klart. Det har tagit över två år, trots att det fanns ett i stort sett fär­digt för­slag när Lena Ek läm­nade över som mil­jö­mi­nis­ter.
Ändå har för­sla­get inte blivit till­räck­ligt bra. Från alla håll kommer kri­tik – från bi­list­or­ga­ni­sa­tionen Bil Sweden, från tan­ke­smed­jan Fores, som forskar om­kring mil­jö- och kli­mat­frå­gor, och från Cen­ter­par­ti­et. Alla vill de ha en större mo­rot i sy­stemet, som fi­nan­sieras med hög­re for­dons­skatt för bilar som släpper ut mer kol­di­ox­id.
För­sla­get från rege­ringen in­ne­bär att de bilar som har min­st ut­släpp, el­bilar och vät­gas­bilar, får max­i­mal bo­nus på 45 000 kro­nor. Det är min­dre än vad ut­redningen fö­re­slog, och kri­tikerna vill ha större bo­nus för de bästa.
Ett an­nat pro­blem är att ex­em­pel­vis eta­nol­bilar inte får nå­gon bo­nus alls, trots att de när de an­vänder eta­nol har myc­ket låga net­to­ut­släpp. Om rege­ringen som utlovat tar bort skatten på eta­nol igen, ef­ter att in­fö­ran­det för två år se­dan i stort sett slog ut mark­naden helt, skulle det finnas för­ut­sätt­ningar för en åter­hämtning, vil­ket skulle vara ett re­la­tivt snabbt sätt att minska kli­mat­ut­släppen.
Fi­nans­mi­nis­ter Mag­da­le­na Anderson räknar med att tjäna skat­te­pengar på det nya sy­stemet, efter­som den nu­va­ran­de mil­jö­bils­pre­mie er­sätts, sam­ti­digt som den nya mil­jö­bo­nusen ska be­ta­las av de mil­jö­stö­ran­de bilarnas av­gifter. Ex­akt hur det slår är svårt att be­räkna, men efter­som bo­nusen är för li­ten en­ligt de flesta be­dö­ma­re kommer fi­nans­mi­nis­tern san­no­likt att tjäna mer än be­räknat. Det är knappast po­ängen med ett sy­stem som ska leda till minskade ut­släpp, snarare tvärt­om.
Så visst är det bra att mil­jö­mi­nis­ter Ka­ro­li­na Skog fått fram ett för­slag till riks­dagen. För­hopp­nings­vis kommer riks­dagen att kun­na enas om för­bätt­ringar, så att mil­jö­bilarna verk­li­gen kommer ut på mark­naden på all­var. An­nars ris­keras att målet om fos­sil­fri for­dons­flotta 2030 inte kan nås.

Läs mer här: Bätt­re bo­nus be­hövs

kommentarer