Hem / Teknik / Batteritillverkningen tar fart men återvinningen haltar

Batteritillverkningen tar fart men återvinningen haltar

By Peter Klemensberger

Northvolt Skellefteå fabrik skiss

I höstas blev det klart att Northvolts batterifabrik

Skiss på Northvolt fabrik i Skellefteå.

Processen ger temperaturer på upp till 1 000 grader Celsius och kräver omfattande miljösatsningar för att inte släppa ut giftiga ämnen. Hälften av Umicores investeringar rör just miljöbiten.

Sju tusen ton per år, motsvarande 35 000 bilbatterier, är anläggningens kapacitet i dag men om tio år ska den klara av batterier från 500 000 elbilar. De flesta batterier i dag kommer från biltillverkarna själva och deras produktutveckling, i framtiden kommer det att vara annorlunda.

Northvolt jobbar nu med Chalmers i Göteborg för att kunna återvinna metallen i batterierna via hydrometallurgi i stället för genom smältning, den metod som används i Nederländerna.

En av de stora utmaningarna rörande återvinningen är att bilbatterierna i dag inte följer någon gemensam standard.

Läs mer här: Batteritillverkningen tar fart men återvinningen haltar

kommentarer

Titta också

Kör du nya Volvo XC60 eller nya Audi Q5?

I auto motor & sport nr 2-2018 av ska vi skriva om nya Volvo XC60 …