Begåvade elever ska ges nya utmaningar

By Stefan Persson

Kävlinge Högpresterande och särskilt begåvade elever får inte alltid den stimulans de behöver för att nå sin fulla potential i skolan.
Nu ska de här eleverna uppmärksammas – och sedan få utmaningar på en nivå där de blir stimulerade.

– Det har funnits på skolor tidigare. Då har det hängt på enskilda pedagoger som tagit tag i det, som varit duktiga på att låta elever läsa vidare. Vi har också haft spetsmatte, säger Camilla Mårtensen (L), ordförande i bildningsnämnden.
På onsdagen ska politikerna i bildningsnämnden fatta beslut om att godkänna en handlingsplan för särskilt begåvade elever och elever som är högpresterande.
– Det är viktigt att skilja på dem. Högpresterande elever är ofta duktiga i alla ämnen. Särskilt begåvade elever kan vara svaga i vissa ämnen och även socialt, men ha spetskunskaper i ett ämne. Icke desto mindre ska de mötas på rätt nivå, säger Camilla Mårtensen.

Flera yrkesgrupper ska involveras i arbetet med att få de här eleverna att nå sin fulla utveckling. Rektorer, pedagoger och elevhälsan ska alla få ökade kunskaper för att på rätt sätt kunna möta de behov som finns.
– Mycket handlar om att höja kompetensen, säger Camilla Mårtensen.

I handlingsplanen ska också metoder tas fram för att ”uppmärksamma och tillvarata särskilt begåvade elevers och högpresterande elevers intressen och behov”, som det står i förslaget till handlingsplan.
– Vi har redan börjat jobba med det här, och räknar med att vara igång i höst. Arbetet leds av Martin Strand, vår nye pedagogiske utvecklingsledare, säger Camilla Mårtensen.
Exakt hur arbetet med att hitta de elever som behöver extra utmaningar, och hur de ska hjälp att utvecklas är ännu inte klart.
– Det behövs en övergripande strategi där pedagoger och skolor hjälper varandra, säger Camilla Mårtensen.

Att kommunen väljer att lägga extra fokus på elever som redan

Läs mer här: Begåvade elever ska ges nya utmaningar

kommentarer