Bilen behövs även i den moderna staden
Replik på Svante Axelsson (10/5).
Svante Axelsson har regeringens uppdrag som nationell samordnare för initiativet Fossilfritt Sverige. Uppdraget från regeringen är att, tillsammans med företag och andra aktörer, ta fram planer som leder mot fossilfrihet.
I en artikel på denna plats lämnar Axelsson dock detta uppdrag, för att istället ge sig på den individuella mobiliteten. Axelsson ser nämligen begränsad biltrafik och minskat privat bilägande som ett medel för att minska utsläpp och trängsel.
På motsvarande sätt skulle man kunna föreslå minskad produktion eller konsumtion av exempelvis boende för att minska utsläpp, men det är ju uppenbarligen inte på Axelssons agenda. Utan det är bilismen som är fienden nummer ett.
Vi i motorbranschen delar Axelssons engagemang för ett fossilfritt Sverige, för bättre stadsluft och minskat buller. Vi är dessutom en av många aktörer som arbetar mycket hårt i alla led för att minska utsläppen.
Ingen kan vara omedveten om att det sker en enorm utveckling i bilbranschen i dag. De flesta fordon kan redan i dag köras på fossilfria bränslen. Det rullar redan nollutsläppsfordon i våra städer och inom kort kommer de flesta bilar att vara helt utsläppsfria, tysta och säkra.
Utmaningen är att få fram tillräckliga volymer fossilfria bränslen, men det behövs också ökade möjligheter till laddning av fordon – inte minst i städer. Här har Svante Axelsson en viktig uppgift.
Däremot har Axelsson helt fel när han ser begränsad mobilitet som en ”fri lunch” när det gäller att begränsa trafikens störningar. Att själv få välja när man ska resa, från vilken plats och till vilken plats samt med vem man ska resa är en oerhört viktig frihetsfråga, som faktiskt är inskriven i FN-konvention om mänskliga rättigheter och är en grundläggande princip i EU-fördraget. Fri rörlighet blir också allt viktigare.
Vi går nu från ett samhälle med få stora …
Läs mer här: Bilen behövs även i den moderna staden