BMW i8 Roadster officiell – till slut

By Peter Klemensberger

Det må kännas som bilen redan rullar där ute men först nu, under

Roadstern, och den uppdaterade coupén, har kvar den ursprungliga 1,5-litersmotorn med tre cylindrar och 231 hästkrafter medan elmotorn har skruvats upp med 12 hästkrafter till totalt 143. Batteri har även det skruvats upp, från 20 till 34 Ah samt från 7,1 kWh till 11,6 kWh.

Den angivna räckvidden på enbart el är 5,3 mil för roadstern och 5,5 mil för coupén. Även när det gäller prestanda ligger den taklösa versionen efter: 0-100 km/h tar 4,6 sekunder mot coupéns 4,4 sekunder. Förbruknings- och koldioxidmässigt vid blandad körning är siffrorna 0,21 l/mil och 46 g/km för i8 Roadster och 0,19 l/mil och 42 g/km för i8 Coupé.

Kosmetiskt är ”nya” i8 väldigt lik föregångaren även om nya kulörer och fälgar har tillkommit liksom nya emblem på C-stolparna.

Läs mer här: BMW i8 Roadster officiell – till slut

kommentarer