Bra drama om viljan att bli sedd

Recension

SCEN
B-Boy
Av: Emma Broström
Scen: Månteatern, Lund
Regi: Marie Parker Shaw
Scenografi/kostym: Nina Fransson
Kompositör: Magnus Börjeson
Ljusdesign: Kicki Renberg
Medverkande: Lillemor Hjelm, Mats Granath, Andreas Ottomar Nilsson, Ronja Svedmark.
Söndag den 27 september 2015.

Förra året skrev jag om Månteaterns pjäs Bless som var första delen i Verklighetstrilogin av Emma Broström. Nu spelas andra delen i form av pjäsen B-Boy. Det är en helt fristående fortsättning men huvudpersonen Elliott, spelad av Andreas Ottomar Nilsson, känns igen från Bless. Då blev han övergiven av sin enda vän, Beatrice som förvandlades till popstjärnan Bless.
Om Elliot var en nedtonad, stillsam rollfigur i Bless så blir framträder han med en helt annan intensitet i B-Boy. Det är minimalt med rekvisita och tonvikten ligger helt på skådespelarnas fysiska gestaltning av scenerna. De övriga skådespelarna Lillemor Hjelm, Mats Granath, Ronja Svedmark, fungerar effektivt och välkoordinerat som en kör av röster och gör vid behov inhopp som personer i vuxenvärlden eller skolans värld.

Pjäsen inleds med en upphetsad nyhetssändning från en möjlig brottsplats. Det har gjorts ett fynd av något slag. Runt fyndet rullas så tonårspojken Elliotts berättelse upp. Han berättar i monologform om mötet med Rikard som inviger honom i en ny värld. En värld där allt tycks

Läs mer här: Bra drama om viljan att bli sedd

kommentarer