Bra om public service konkurrerar

Krönika

Flera stora kommersiella mediebolag startar nu en utredning om public service. Framförallt verkar det handla om att de menar att public service nätsatsningar haft en negativ effekt på dagspressens webbupplagor. Men det finns tecken på att det faktiskt förhåller sig tvärtom.
SVT:s och Sveriges Radios nätsatsningar har senaste åren fått kritik för att de konkurrerar med kommersiella aktörer och att public service inte ska göra det. SVT:s ungdomssajt Edit.se fick exempelvis skarp kritik vid lanseringen i våras. Förutom att den av kritikerna, felaktigt menar jag, pekats ut som vänsterpropagandistisk så menade en del att SVT försöker sno läsare från Nöjesguiden och Politism.
För att minska riskerna att påverka marknaden ska SVT, SR och UR sedan några år tillbaka anmäla en ny tjänst till staten som då kan förhandspröva den. Problemet är bara att ingen av public service-bolagen hittills gjort en enda ansökan till Myndigheten för radio och tv vilken sköter förhandsprövningen. Inte för att jag ser någon större poäng med det förfarandet. Bortser vi från det onödiga resursslöseriet ifall public service producerar material som lika gärna kunde skötas av kommersiella aktörer så ser jag inga faror med att marknaden påverkas. För det kan inte ingå bland public service uppgifter att

Läs mer här: Bra om public service konkurrerar

kommentarer