Chockhöjd skatt för nästa alla bilar

By Mattias Rabe

Regeringen fokuserar på att få svensk biltrafik att förbruka mindre fossila bränslen och vill genom både belöning och bestraffning få svenskarna att ställa om till elektrifierade fordon. Det är tydligt i och med det förslag som regeringen med miljöminister Karolina Skog (MP) i dag har presenterat för att det ”ger en bättre miljöstyrning och är bättre för statsfinanserna.

Det nya fordonsbeskattningsförslaget bygger återigen på koldioxidutsläpp. Supermiljöbilspremien på 40 000 kronor som finns i dag försvinner, men ökar i stället till 45 000 kronor för vissa bilar. Bilar med koldioxidutsläpp på mellan 0 och 60 gram per kilometer kommer inte att bestraffas utan premieras med ett belopp på mellan 7 500 och 45 000 kronor beroende på var i nämnda utsläppsspann den ligger. Gasbilar hamnar i denna kategori och erhåller en fast premie om 7 500 kronor. Beloppet betalas ut sex månader efter inköpet av bilen.
Bilar med utsläpp på mellan 60 och 95 gram per kilometer varken premieras eller straffas utan behåller befintlig beskattning.

Bilar, och det är här vi hittar en stor del av dagens bilar, som släpper ut mellan 96 och 140 gram koldioxid per kilometer bestraffas genom att påföras en avgift om 77 kronor per gram som överstiger 95 gram. En bil som släpper ut 105 gram per kilometer kommer således att bestraffas med ytterligare 770 kronor per år plus en grundavgift om 360 kronor, under tre år, utöver bilens nuvarande fordonsskatt.

De bilar som släpper ut mer än så, det vill säga över 140 gram per kilometer, straffas ännu hårdare. Även i denna utsläppskategori hittar vi många bilar som svenskar använder i sitt dagliga liv, inte minst barnfamiljer. En bil i denna kategori bestraffas med 77 kronor extra per gram som överstiger 95 gram men understiger 141 gram samt 100 kronor extra per gram som överstiger 140 gram. Plus en

Läs mer här: Chockhöjd skatt för nästa alla bilar

kommentarer