Citroën C5 Aircross officiell i Kina

By Peter Klemensberger

Att en fjärdedel av alla bilar som säljs är av typen suv gör att Citroën nu lanserar C5 Aircross – en bil som är 450 centimeter lång, 184 centimeter bred och 167 centimeter hög och som har ett axelavstånd på 273 centimeter samt ett bagageutrymme på 482 liter.

Man är noga med att understryka att bilen följer märkets DNA och nog skvallrar den kromade listen längs fronten om att detta är en Citroën. Tittar vi in i bilen hittar vi ett välbekant kantigt formspråk som först dök upp i C4 Cactus 2014.

C5 Aircross omfattas av den nya filosofin Citroën Advanced Comfort och är utrustad med Progressive Hydraulic Cushion som man själva ser som en uppföljare till märkets klassiska gashydrauliska fjädring. Komfort är C5 Aircross ledord, baksätespassagerarna ska ha marknadsledande benutrymme och framstolarna har massagefunktion. Kupén känns luftig tack vare glastak.

Autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion hör till de förarassisterande systemen som modellen erbjuder och i bilen finns även en 12,3 tum stor skärm samt en 8 tums pekskärm som kan spegla din mobiltelefon.

Inledningsvis kommer C5 Aircross finnas med bensinmotorer på mellan 165 och 200 hästkrafter kopplade till en automatlåda av typen EAT6. Mer intressant är att den framöver kommer att, som första Citroën, finnas som laddhybrid med e-AWD, det vill säga fyrhjulsdrift. Det totala effektuttaget på 300 hästkrafter gör den till den starkaste Cittran hittills. Jag ska bespara dig tid: lyxåket SM från det tidiga 1970-talet klämde ur sig 180 hästkrafter som mest ur sin V6:a.

C5 Aircross kommer även att finnas som enbart eldriven och då med en teoretisk räckvidd på 60 kilometer samt som ”vanlig” hybrid. Allt detta i ett senare skede som sagt.

– Modellen är ett bevis på vår förmåga att närma oss detta segment på vårt eget sätt med tonvikt på personlighet, komfort och välbefinnande för

Läs mer här: Citroën C5 Aircross officiell i Kina

kommentarer