De odefinierbara

By Linus Pröjtz

Det hela började med Audi allroad vid millennieskiftet – bilen som satte agendan för vad vi ser idag och den gjorde det med sina plastskärmbreddare i grå stryktålig plast. Begreppet skogsmulle fick ett ansikte i bilvärlden och hela branschen skulle följa efter. Att Audi Allroad hade betydligt mycket mer utvecklade offroad-kunskaper att erbjuda, såsom höj- och sänkbar luftfjädring, förstärkt bottenplatta och möjligheten till lågväxel i de manuellt växlade bilarna, har lite grann ramlat ur ekvationen. Kvar är skärmbreddarna i stryktålig plast.
Där börjar vår historia idag. Vi har tagit ut tio av de minsta ”skogsmulle-bilarna” på marknaden, alla framhjulsdrivna. Dels för att testa hur bra de egentligen är jämförda med varandra och dels för att återkomma till grundfunderingen – tillför de någonting till fordonslivet?

Ett tydligt tecken på att klassen växer så att det knakar är att ett stort antal av våra tio bensindrivna bilar är förhållandevis eller helt nya på marknaden.
Mest uppmärksamhet har utan tvekan Audi Q2 rönt, allra mest beroende på den massiva reklamkampanj som följde i samband med lanseringen av modellen. Kontentan av nämnda kampanj var att Audi själva definierade sin nya modell som – odefinierbar. Eller ”untaggable” som det hette i reklamen. Just det, stormen kring samarbetet med medieprofilen Kakan Hermansson och hennes tidigare uttalanden… Nej, vet du vad? Den stormen är också odefinierbar – och just nu fullständigt ointressant.

Hyundai i20 Active och Indien-byggda Ford EcoSport är desto mer intressanta då de är helt nya för testlaget. Opel Mokka och Suzuki S-Cross har nyligen uppdaterats, vilket ger dem ett visst nyhetsvärde. SsangYong stretar på för att återetablera sig själva på den svenska marknaden, hur långt Tivoli-modellen når återstår att se. Men med Euro-NCAPresultaten från i slutet av november 2016 i färskt minne bör ni inte hoppas för mycket – bilen fick i grunden tre stjärnor (eller fyra när

Läs mer här: De odefinierbara

kommentarer