Dieselbilarna släpper inte ut mindre CO2 än bensinbilarna

By Mattias Rabe

Nu får dieselbilen på tafsen igen. Inte bara släpper den, framför allt om den är av äldre sort, ut stora mängder partiklar och kväveoxider. De dieselbilar som säljs släpper också ut betydliga mängder koldioxid.
Enligt Reuters publicerade en handfull tyska tidningar under onsdagen en artikel som citerar tyska transportmyndighet som formulerat ett svar på en fråga ställd av det tyska miljöinriktade partiet Die Grünen som agerar opposition.

I svaret står att läsa att dieselbilar registrerade under 2016 i genomsnitt släpper ut 128 gram koldioxid per kilometer vilket kan jämföras med 129 gram per kilometer för lika nya bensinbilar.
Enligt svaret ska skillnaden mellan bensin- och dieselbilar ha varit mer eller mindre konstant de senaste tio åren men att mängden (för de båda) har minskat. Enligt tyska transportdepartementet beror den obefintliga skillnaden på att dieselbilar normalt är tyngre och har högre effekt än bensinbilar.

– Det är en myt att diesel hjälper till att skydda klimatet. Dieselmotorns teoretiska fördelar för miljön försvinner genom att ofta byggas in i tunga, högbyggda bilar, säger Stephan Kühn, Die Grünens transportexpert, till tysk media.

Enligt ACEA föll andelen nyregistrerade dieselbilar i Europa från 52,1 procent under 2015 till 49,9 procent under 2016.

Läs mer här: Dieselbilarna släpper inte ut mindre CO2 än bensinbilarna

kommentarer