Dieselgate-uppdateringarnas påverkan bekräftas av fler tester – nu väcker bilägare grupptalan

By Erik Andrén

Vi kunde i går berätta om att de av Volkswagenkoncernens bilar som inte uppdaterats till ny mjukvara riskerar bli avregistrerade i fyra EU-länder, däribland hemmamarknaden Tyskland – men ej Sverige. Samtidigt bekräftar allt fler de resultat som vi på Teknikens Värld kunde visa redan i våras, att bilarna vid uppdateringen riskerar att bli sämre på flera punkter.

Före och efter i Autocars test

Volkswagen Touran

Bränsleförbrukning
Före: 4,64 l/100km
Efter: 4,94 l/100km

Koldioxidutsläpp
Före: 147,3 gram/km
Efter: 156,9 gram/km

Kväveoxidutsläpp
Före: 0,639 gram/km
Efter: 0,351 gram/km

I Storbritannien har Autocar låtit testa en Volkswagen Touran före och efter uppdateringen, och kommit fram till att uppdateringen påverkat både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp negativt. I laboratorietestet ökade förbrukningen med 0,3 liter per 100 km, från 4,64 l/100km till 4,94 l/100km. Det är förvisso mindre än de över litern per 100 km som vissa ägare rapporterade vid vår granskning, men fortfarande en signifikant differens, och siffrorna varierar också till viss del beroende på modell. På samma sätt hade i Autocars tester också koldioxidutsläppen ökat med 10 g/km, från 147,3 gram före uppdateringen till 156,9 gram efter.

Kundundersökning i Storbritannien

Bränsleförbrukning
53% uppger negativ påverkan

Prestanda
40% uppger negativ påverkan

Aktivering av ”limp home”-läge
27% uppgav ökad frekvens

Totalt tillfrågades 2 706 personer

The Guardian rapporterar också att mer än hälften av de ägare till Volkswagen-, Audi- och Skodabilar som låtit göra uppdateringen har upplevt märkbart sämre prestanda och bränsleförbrukning. 41 000 ägare i Storbritannien har nu gått samman i en grupptalan som leds av advokatbyrån Harcus Sinclair UK. I en undersökning som de låtit göra rapporterar hela 53 procent av ägarna att bränsleförbrukningen blivit märkbart sämre, och 40 procent tycker att detsamma gäller kraft och acceleration. Av de 2 706 tillfrågade i undersökningen uppgav också 739 personer (27%) att bilen drabbats av en större, plötslig effektförlust i och med att bilen gått in i så kallat ”limp home”-läge, en händelse som om det

Läs mer här: Dieselgate-uppdateringarnas påverkan bekräftas av fler tester – nu väcker bilägare grupptalan

kommentarer