En snabb operadöd i Venedig

By Yvonne Erlandsson

Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Möller gjorde succé med sin uppsättning av Aida på Malmö Opera. Nu är de tillbaka med Amilcare Ponchiellis La Gioconda. Det blir första gången den ges på stora scenen. Förutom elegant scenografi, stiliga kostymer och vacker musik kan publiken förvänta sig – Säkert operahistoriens snabbaste död, säger regissören.

La Gioconda
Opera av Amilcare Ponchelli (musik) och Tobia Gorrio (libretto), uruppförd 1876.
Premiär på Malmö Opera lördag 25 mars.
Regi: Staffan Valdemar Holm Scenografi och kostym: Bente Lykke Möller
Dirigent: Alberto Hold-Garrido
På scen: Elena Mikhailenko/Claire Rutter, Maria Streijffert, Insung Sim, Géarldine Chauvet/Tuija Knihtilä med flera
Spelas till och med 3 juni 2017
Premiären av La Gioconda sänds direkt i Sveriges Radio, Opera i P2 och även i Danmarks Radio 8/4.

Vi får titta in på en repetition, just när alla bitar håller på att komma på plats. Elena Mikhailenko sjunger ett av La Giocondas paradnummer, Suicidio! Det är gripande och vackert och scenografin lyfter fram sångarna på första parkett.
La Gioconda – det har inte något med Mona Lisa att göra påpekar Staffan Valdemar Holm – hade urpremiär 1876 och spelades mycket de första femtio åren. Med tiden har den blivit mer eller mindre bortglömd, vilket regissören tycker är lite underligt. Inte minst för musikens skull.
– Det är väldigt mycket melodi i den här operan, det är häftigt, säger Staffan Valdemar Holm. Folk vet ju inte att Cornelis Vreeswijks Brev från kolonin kommer härifrån. Eller Cielo y Mar som Jussi Björling sjöng och Suicidio! som Maria Callas sjöng.

Librettot är baserat på en novell av Victor Hugo och handlar om kärlek, svek och angiveri i Venedig. La Gioconda är gatusångerska, hennes mamma är blind och sjunger religiösa sånger. Barnaba, som är spion för inkvisitionen, är ute efter La Gioconda och skyr inga medel för att få henne. Hon är dock kär i

Läs mer här: En snabb operadöd i Venedig

kommentarer