Glad Östlund på Cannes röda matta

By Gunilla Wedding

Filmfestival
Tidningens filmkritiker Ingela Brovik rapporterar från den 70-årsjubilerande filmfestivalen i Cannes som avslutas nu i helgen:

Cannes lördag kväll den 20 maj och en hysterisk folkmassa utanför festivalpalatset där alla vill få en skymt av Ruben Östlund och hans team på den röda mattan. Östlund har varit i Cannes tidigare – med De ofrivilliga, Play och med Turist som 2014 vann juryns pris i programmet Un certain regard.
Denna lördagskväll är det officiell visningen av hans The Square i den internationella tävlingen. The Square är första svenska film på 17 år som är med där och Ruben Östlund ler det gladaste leende jag sett på röda mattan under mina 25 år i Cannes, ett leende som aldrig vill ta slut.

The Square är en vass satir över konstvärlden där danske Claes Bang (från Bron) gör rollen som Christian, chef/curator på ett prestigefullt museum i Stockholm. Han är en man med massivt självförtroende som glider genom tillvaron, långt borta från den manliga självömkan som fanns i Turist. Christians nya konstprojekt är ”The Square” – en ruta utanför museet som skall vara en ”frizon” där tillit och omsorg råder. I den har alla samma rättigheter och skyldigheter. Christian konfronteras med ett dilemma om denna fyrkant, samt andra om hur man skall förhålla sig till kultur och makt.
The Square är en häftig film som tar oväntade vändningar, med stark energi, effektivt skådespeleri och utsökt foto. Claes Bang är lysande i rollen som självupptagen kulturman och Elisabeth Moss som journalist som hamnar i säng med honom ger oss filmhistoriens mest bisarra sexscen.
En tillvaro med rika och fattiga, tiggare utanför affären, barn från förorten i ett existentiellt drama om vår tid, med tragikomisk gestaltning av tidsandan. Terry Notary spelar Oleg som gör ett slags performance på en dyrbar middag i den slottsliknande lokalen där

Läs mer här: Glad Östlund på Cannes röda matta

kommentarer