Historien om Saab 900

By Erik Wedberg

Saab stod inför ett stort skifte. Anfäderna Mellde, Ljungström och Sason fanns inte längre inom företaget och i deras ställe hade en ny generation tagit plats bakom spakarna. Vid 1970-talets slut fanns en ny anda inom Saab, en anda som ville höja utvecklingstakten och framhäva Saab som en annorlunda biltillverkare. Nog för att bilmärket Saab aldrig riktigt har passat inom ramarna för en normal biltillverkare men nu fanns en tydligare idé om att rikta in sig på produkter med särart. På en allt hårdare bilmarknad ansågs en markerad profil vara ett livsvillkor för en självständig biltillverkare.

I Saabs fall handlade det om dyrare och mer specialbetonade bilar som inte var lika priskänsliga som bilar i de lägre prisklasserna. Så hade tanken varit redan när 99 Combi Coupé togs fram i stället för en renodlad storlastarkombi. Exklusiva och sportiga kombi­kupéer drällde det inte direkt av. Denna filosofi följde Saab när man beslöt att utveckla 99-modellen till en större och lyxigare bil som sedermera skulle komma att få namnet Saab 900.

900 var på sätt och vis marknads­avdelningens barn, de kalkylerade nämligen med ett minskande intresse för 99:an och visste att det inte fanns någon helt ny modell i pipelinen under en överskådlig framtid. Inte minst hade Saab knappast de ekonomiska resurser som krävdes för att ta fram en helt ny modell. Det fanns också goda tekniska skäl till att omarbeta Saab 99 till 900. Nya amerikanska krockkrav som ställde högre krav på energiupptagning och deformation började gälla 1978.

Rent upplevelsemässigt satt de största nyheterna i framvagnen. Det ökade axelavståndet, den bredare spårvidden och inte minst den längre fjädringsvägen bidrog till att göra 900 till en trevligare körupplevelse.

En annan faktor som spelade in var att motorrummet i 99:an blev lite för trångt när turbon installerades, vissa menade att det var så

Läs mer här: Historien om Saab 900

kommentarer