Hem / Teknik / Historien om Volvo Amazon

Historien om Volvo Amazon

By Erik Wedberg

Under designarbetet som ledde fram till den slutliga formen experimenterades det vilt med olika fronter och bakdelar. På bilden ses en sen prototyp där Amazon-formerna känns igen ända bak till C-stolpen. Fenorna och baklyktorna tycks vara närmast kopierade från Ford Zephyr och Zodiac.

En Volvo hade egentligen aldrig designats, utan snarare fått sina former av en slump. Varken Assar Gabrielsson eller Gustaf Larson hade något större intresse för formgivning, vilket kom att påverka den svenska biltillverkaren under lång tid. Trots deras ointresse för formgivning hade Volvo-bilarna en tydlig identitet som gjorde dem lätta att känna igen. När århundradet gick över till sin andra hälft ändrades Volvos inställning till design. 1950 inrättades för första gången en stylingavdelning och även om det beslutet må ha varit överraskande var det än mer sensationellt att den som kom att bli Volvos ledande designer inte var någon av de tidigare anställda med insyn i verksamheten utan den unge och oprövade konststuderande Jan Wilsgaard.

Den blott 20 år gamle Wilsgaard studerade konst och skulptur i Göteborg när han handplockades av Volvo-ledningen till den nystartade designavdelningen. Varför den unge spolingen Wilsgaard fick det stora förtroendet finns inte bevarat i historieböckerna men man kan tänka sig att herrarna Gabrielsson och Larson ville ha någon som inte skulle ställa till med för mycket besvär. Vad skulle en oerfaren 20-åring ha att sätta emot de redan då legendariska Volvo-grundarna om dispyter skulle uppstå? Volvo-ledningens satsning på Wilsgaard skulle med tiden visa sig mycket lyckad. Jan Wilsgaard fanns kvar som ledande designer hos Volvo ända fram till 1991.

Under designarbetet som ledde fram till den slutliga formen experimenterades det vilt med olika fronter och bakdelar. På bilden ses en sen prototyp där Amazon-formerna känns igen ända bak till C-stolpen. Fenorna och baklyktorna tycks vara närmast kopierade från Ford Zephyr och Zodiac.

Hans sista uppdrag för Volvo blev 850-modellen. Wilsgaards första uppgift blev att modifiera PV60 men det första egna projektet kallades Volvo Philip – en stor vagn som främst skulle säljas på den amerikanska marknaden. Wilsgaard var sannolikt enormt entusiastisk inför sin uppgift men nu vet vi

Läs mer här: Historien om Volvo Amazon

kommentarer

Titta också

Nu kommer stöd för mus och tangentbord till Xbox

Nästa vecka släpper Microsoft mus- och tangentbordsstöd till Xbox One. Till...