Honda tar patent på bränslecellsmotorcykel

By Mattias Rabe

Honda är lite av pionjärer inom bränsleceller med sin bil

Skulle du kunna tänka dig en stor bränslecell mellan benen och en vätgastank under rumpan?

Luften som behövs för reaktionen tas från omgivningen, så några extratankar behövs inte för detta ändamål, däremot behövs det en behållare för vätgasen. Denna tank är, som vi ser på bilden, placerad under sadeln. Det är en relativt liten tank så räckvidden för en hoj av det här slaget är sannolikt inte i paritet med en vanlig bensindriven motorcykel, däremot lär den slå de batteridrivna el-motorcyklarna på fingrarna. Elmotorcyklar ligger i dag på uppemot 20 mils räckvidd.

Hondas bränslecellsmotorcykel är en del i ett stor strategisk satsning som även involverar Nissan, Toyota samt flera andra parter och som har kommit på initiativ från bland annat den japanska regeringen. De vill nämligen se 40 000 bränslecellsdrivna fordon på de japanska vägarna samt en mängd nya vätgasmackar. Honda ensamma ska stå för uppförandet av 80 nya vätgasmackar de kommande fyra åren.

Läs mer här: Honda tar patent på bränslecellsmotorcykel

kommentarer