Kanslilokaler kostar 784 000 kronor mer

Lund Flytten av kultur- och fritidsförvaltningens kansli innebär att hyreskostnaden ökar med 784 000 kronor per år och nu begärs kompensation från kommunstyrelsen.

– Det är mycket pengar för oss, säger kultur- och fritidsdirektör Urban Olsson.
Kansliet flyttade år 2000 in i den då kommunägda fastigheten Stortorget 1.
Men för två år sedan beslöt kommunen att sälja fastigheten och använda pengarna för att delfinansiera bygget av det kommunala kontorshuset Kristallen.

Tillkomsten av Kristallen har inneburit omflyttningar för en rad förvaltningars kanslier, både dit och till andra lokaler.
Enligt kommunkontorets tidigare bedömningar skulle vissa få lägre kostnader och andra högre, något som gör det möjligt att justera förvaltningarnas ramar utan att det totalt sett blir dyrare för kommunen.

Det är serviceförvaltningen och Lundafastigheter som står för upplåtelsen av kanslilokalerna, i vissa fall – som exempelvis kultur och fritid – efter att ha tecknat hyreskontrakt med en privat fastighetsägare.
– Det är för tidigt att uttala sig om helheten eftersom en översyn av lokaliseringarna fortfarande pågår, säger Johanna Myrebris, fastighetschef på Lundafastigheter.
Men hon pekar på de effektiviseringsmöjligheter som uppstår vid samlokalisering, bland annat i Kristallen, med en rad gemensamma funktioner, som reception och teknisk support.
– Samtidigt handlar det inte bara om kostnader, utan även om att lokalerna är ändamålsenliga

Läs mer här: Kanslilokaler kostar 784 000 kronor mer

kommentarer