Kvinnlig krockdocka framtagen – nonchaleras av branschen

By Peter Klemensberger

Krockdockor har funnits sedan 1950-talet och har utvecklats genom åren men fortfarande finns ingen som representerar kvinnor, ett problem som vi på teknikensvarld.se belyste redan för tio år sedan.

I dag finns dock en prototyp, framtagen av Astrid Linder (på bild ovan) på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Chalmers i Göteborg. En docka som det skulle kunna göras en kommersiell variant av men hittills har intresset varit noll, förutom från andra forskare, enligt tidningen Motor.

I samma artikel bemöts kritiken.

– Skillnaden mellan medel­kvinnan och medelmannen är nog inte så stor att det moti­verar att man ska ha en egen provserie för kvinnodockor. Däremot menar jag att man i allra högsta grad behöver använda flera sorters dockor för att skydda en så stor del av befolkningen som möjligt, säger Anders Lie på Transportstyrelsen som är Sveriges representant hos Euro NCAP.

Euro NCAP använder i dag krockdockor som efterliknar en genomsnittlig man samt en som är fem procent större och en annan som är fem procent mindre än genomsnittet. Den sistnämnda kan tyckas representera kvinnor men de fysiska skillnaderna är större än bara längd och vikt, enligt Motormännen. Den kvinnliga prototypdockan tar hänsyn till saker som bröst och mindre muskelmassa.

Avsaknaden av kvinnliga krockdockor kan vara en av anledningarna till att kvinnor i större utsträckning drabbas av whiplashskador (pisksnärtskador) än män då delar på ryggstöden som ska dämpa vid en krock riskerar att hamna på fel ställe.

– När det finns en prövad kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäker­hetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Läs mer här: Kvinnlig krockdocka framtagen – nonchaleras av branschen

kommentarer