Ladda inför Le Mans 24h – följ med på ett varv sett inifrån

By Erik Inge

Klockan 16.00 startar som bekant årets upplaga av Le Mans 24 hours. Ett dygn senare går de 63 bilarna i mål – eller rättare sagt de som överlevt den tuffa utmaningen.

I pole position i årets race hittar vi Toyota Gazoo Racings TS050 (nummer 7) som under den andra kvalifikationsrundan, med före detta F1-föraren Kamui Kobayashi bakom ratten, slog till med hisnande 3:14.791 – ett banrekord med över två sekunder.
I andra startruta hittar vi även där en Toyota, innan de regerande mästarna i Porsche har bilarna placerade i ruta tre och fyra. Porschebilarna var cirka 2,5 sekunder långsammare än Kobayashis rekordtid.

Upplagt för Toyota-vinst låter det som med andra ord. Samtidigt vågar man aldrig ta ut något i förskott när det gäller Le Mans – kanske framför allt sammankopplat med Toyota. Vem minns inte förra årets snöpliga förlust då Toyotas ledarbil (med nummer 5 på sidorna) la av med 3 minuter och 25 sekunder kvar på klockan…
Toyota har varit nära att vinna på Circuit de la Sarthe inte mindre än fem gånger – men aldrig lyckats.
Kan det bli ändring på det i år eller tar Porsche tredje raka vinsten?
I den snabbaste LMP1-klassen tävlar bara Toyota och Porsche i år (plus privatteamet Bykolles Racing Team) sedan Audi dragit sig ur Le Mans.
Audi var som bekant den stora dominanten på Le Mans fram tills två år sedan, och radade upp inte mindre än 13 vinster i LMP1-klassen mellan 2000 och 2014.

Årets LMP2-klass beskrivs som ett riktigt getingbo och här finner vi också två svenskar – Felix Rosenqvist och Henrik Hedman. Rosenqvist och Hedman kör i Dragonspeeds Oreca med nummer 21 på plåtarna. De kvalade in med en bästa tid på 3:29.777 vilket placerar dem i startruta 22. Hedman och Rosenqvist delar förarsäte tillsammans med britten Ben Hanley som bland annat tävlat i

Läs mer här: Ladda inför Le Mans 24h – följ med på ett varv sett inifrån

kommentarer