Mazda-museum öppnat i Tyskland

By Robin Törnros

Mazda grundades redan 1920 men den första bilen lanserades inte förrän i början av 60-talet. Märket har med andra ord inte en lika lång historia som många andra biltillverkare, men på dryga femtio år har de lanserat en hel del minnesvärda bilar.
Modellen som verkligen satte Mazda på Europa-kartan var kanske MX-5 men även mer ”bruksiga” modeller som 323 och 626. När de lanserade Mazda Cosmo Sport 1967 blev de den första biltillverkaren i världen med en tvåskivig wankelmotor. Sedan dess har de varit starkt förknippade med wankel-tekniken som de nu pratar om att återlansera. Genom åren har den något udda motortekniken suttit under huven på bilar som bland annat RX-7 och RX-8, men framförallt LeMans-bilen 787B som med 700 hästkrafter tog hem segern i 24-timmarsloppet 1991. Hittills den enda LeMans-segern för en japansk biltillverkare.

Museet ligger i Augsburg i södra Tyskland, alltså mitt i smeten bland jättarna BMW och Mercedes som båda har museum i Stuttgart respektive München. I dagsläget består utställningen av 45 bilar med blandade årgångar, allt från 60-tal till 00-tal. Men även några bilar från det kortlivade systermärket Autozam som lanserades i början av 90-talet. Museet huserar i en gammal spårvagnshall från 1897.

Läs mer här: Mazda-museum öppnat i Tyskland

kommentarer