McLaren BP23 – F1:ans riktiga efterträdare

By Mattias Rabe

Om du tycker att

BP23 byggs på en kolfibermonocoque som är mer vridstyv och lättare än nuvarande Monocage II. Som vi ser på bilderna är det mycket 720S över bilen. Interiört blir det däremot mycket nytt i och med placeringen av förarstolen. Mittkonsolen har försvunnit men både ratt och dörrsidor ser ut som i 720S. Även den uppfällbara grunkan som visar hastigheten är densamma.

Drivlinemässigt kommer den inte att ha mycket gemensamt med 720S som har en V8 på 720 hästkrafter. Precis som P1 ska BP23 vara en hybridbil, dock ingen laddbar sådan, där en V8 samarbetar med en elmotor för extra knuff och högre totaleffekt. Sannolikt blir det över 1 000 hästkrafter med tanke på att P1:ans effektsiffra, 916, förmodligen ska slås.

BP23 kommer att bli McLarens snabbaste modell hittills, snabbare än P1. Någon exakt 0-100-tid har inte förmedlats, men de har i alla fall pratat om en tid under 2,8 sekunder.

Under 2019 ska BP23 börja levereras till de 106 kunder, samma antal som F1 byggdes i, som har beställt ett exemplar för, enligt vad obekräftade uppgifter säger, minst 15-16 miljoner kronor styck. Betydligt mer än vad P1:an kostade när den fanns till salu. Mycket pengar men en liten slant jämfört med vad McLaren F1 kostar i dag, uppemot 100 miljoner kronor.

Läs mer här: McLaren BP23 – F1:ans riktiga efterträdare

kommentarer