Mercedes-AMG GT med 860 hästkrafter!

By Mattias Rabe

Det är tyska Mercedes-specialisten IMSA som har satt tänderna i AMG GT och skapat RXR One. IMSA har låtit Mercedes V8-enhet sitta kvar under huven, men den är absolut inte lämnad orörd. Den har försetts med nya, smidda kolvar, fått uppgradera turboaggregat, nya laddluftkylare, ny programvara och mycket mera. Det har resulterat i att 510 hästkrafter (GT S-varianten utgick de ifrån) förvandlats till – håll i dig nu – 860 hästkrafter. Maxvridet har ökat från 650 till mäktiga 1 000 newtonmeter.

Utöver förändringarna i motorn har ett nytt (och väldigt dyrt) avgassystem tagit plats och växellådan har byggts om för att inte rasa när all ovan nämnda kraft vaknar till liv. Hjulupphängningarna har förstärkts och förbättrats medan bromsar med kolfiberkeramiska skivor har hittat in bakom de 12×20 tum stora framfälgarna och 12,5×21 tum stora bakfälgarna. Varje fälg är klädd med Pirelli P Zero Trofeo R-däck som mäter 305/30 fram och 315/30 bak.

IMSA har även tänkt på säkerheten, man har helt enkelt monterat en störtbur i RXR One. Den för även med sig andra goda egenskaper, exempelvis att bilens vridstyvhet ökar. Vem vill ha en flexande kärra när 860 hästkrafter ska ta sig runt exempelvis Nordslingan?

Sist, men absolut inte minst, har IMSA även jobbat med vikten – och inte så lite heller. Enligt dem så väger deras RXR One in på under 1 300 kilo. En vanligt Mercedes-AMG GT S (provkörning på länken) har en tjänstevikt på 1 645 kilo. Trimfirman har alltså lyckats kapa bort över 300 kilo! Större delen av originalbilens karosspaneler är utbytta mot kolfiberpaneler.

Tyvärr bjuds vi inte på några prestandasiffror, men att den bör vara betydligt snabbare än Mercedes-AMG GT R (provkörning på länken) är inte svårt att tänka sig. GT R fixar 0-100 km/h på 3,6 sekunder.

Endast ett begränsat antal IMSA RXR

Läs mer här: Mercedes-AMG GT med 860 hästkrafter!

kommentarer