Moderna bensinbilar spyr ut lika mycket skit som gamla dieselbilar utan partikelfilter

By Mattias Rabe

Den direktinsprutade bensinmotorn dominerar i dag bland bensindrivna motorer. Genom att med hjälp av högt tryck spruta in bensinen direkt in i cylinderns förbränningskammare i stället för i insugsröret ges fördelar som exempelvis lägre förbrukning och högre effekt. Så långt, så gott. Men det finns tydligen mycket i övrigt att önska, inte minst vad gäller partikelutsläppen från direktinsprutade motorer. Det visar en schweizisk studie som har sammanställts av kemisten Norbert Heeb. Han har under en längre tid lyft fram att bensinmotorn i sin nuvarande form inte är speciellt lämplig som framdrivningskälla för framtidens bilar då de släpper ut stora mängder cancerframkallande partiklar. Anledningen är just direktinsprutningen.

Enligt Norbert Heeb släpper en direktinsprutad bensinmotor ut betydligt större mängder av farliga partiklar än vad en modern dieselmotor med partikelfilter gör, ja till och med mer än en äldre dieselmotorer (se nedan). Han går så långt att han jämför direktinsprutade bensinmotorer med gamla dieselmotorer utan partikelfilter.
Nu finns hans forskning dessutom redovisad, en studie där sju olika bensindrivna bilar jämförts tillsammans med en dieseldriven. Studien har bekostats av Competence Center for Energy and Mobility som ingår i schweiziska ETH Domain (en sammanslutning av olika teknologiska forskningsinstitut).

I Heebs studie, som påbörjades 2014, ingår bensinbilar från olika tidsperioder enligt avgasregleringarna Euro 3 (2000), Euro 4 (2005), Euro 5 (2009) och Euro 6 (2014). Euro 6 är den reglering som gäller i Europa just nu. Dieselbilen som används som jämförelse är av Euro 5-klass (5b), det vill säga samma certifiering som alla de miljontals Volkswagen-motorer som släppt ut för mycket kväveoxider vid vanlig körning (till skillnad från i testbänken). Samtliga bilar testades enligt den nya, mer verklighetsbaserade körcykeln WLTP som snart ska ersätta EU-körcykeln.

I tabellen ovan ser vi partiklarna som de olika bilarna släpper ut vid körning enligt WLTP-körcykeln. Värdet som står längst ut

Läs mer här: Moderna bensinbilar spyr ut lika mycket skit som gamla dieselbilar utan partikelfilter

kommentarer