Nya Audi RS4 Avant – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

Tjenare Sebastian! Kortärmat alltså, då har du en aning varmare än oss?
– Närmare 20 grader nu på morgonen i Malaga, inte dumt alls. Dum är inte heller

Hur upplevs nya RS4 bakom ratten?
– Smidig och rapp. Den har vuxit jämfört med föregångaren men ändå är den lättare. Snabb är den också, väldigt snabb. 450 biturbohästar och 600 newtonmeter, vridet tillgängligt redan från 1 900 r/min, gör sitt till i kombination med quattro-fyrhjulsdriften som hjälper till att plantera kraften i backen. Det känns som om 0-100 km/h går på under fyra sekunder, men papperet säger att det tar 4,1 sekunder. Det är sex tiondelar snabbare än förra generationen.

– Styrningen är fin och precis. Dynamic-styrningen med variabel utväxling har fått lite skäll tidigare, men Audi har löst det till nya RS4. Hur det har gått till berättar jag mer om i tidningen. Växellådan är kvick och stabil. Den är inget dubbelkopplad S tronic-låda utan en Tiptronic med klassisk momentomvandlare.

Låter som en bil som många kan tänka sig att kika på. Vad har du för besked att ge dem vad gäller svensk introduktion och pris?
– I slutet av januari 2018 kommer nya RS4 Avant till Sverige. Priset börjar på 783 500 kronor. Det är dryga tiotusenlappen billigare än instegspriset för Mercedes-AMG C 63 S Kombi, det vill säga 510-hästarsvarianten, om man nu ska göra någon form av jämförelse.

Vill du läsa med om nya RS4?
Hela provkörningen av nya Audi RS4 Avant läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. För att inte missa den tidningen gör du bäst i att slå ett öga på detta erbjudande.

Läs mer här: Nya Audi RS4 Avant – tre snabba från provkörningen

kommentarer