Nya Corvette ZR1 låter för mycket

By Mattias Rabe

Det är mer än fyra år sedan senaste generationen Chevrolet Corvette (C7) presenterades och det är över tre år sedan prestandaversionen Z06 dök upp. Modellversionen alla går och väntar på nu, och har så gjort ett bra tag, är ZR1:an som vi visat er spionbilder på tidigare. För inte räcker det med de 659 hästkrafter och 881 newtonmeter som Z06:an ger ifrån sig. Men allt handlar inte om effekt och vridmoment, nya ZR1 kommer att vara så mycket vassare än övriga Corvette-versionen på flera punkter – aggressivare utseende som påverkar aerodynamiken på ett positivt sätt vilket i sin tur påverkar körningen i rätt riktning – det vill säga åt det snabbare hållet. Nya ZR1 kommer med andra ord att bli snabb, räkna med att Chevrolet siktar på ett nytt rekordvarv runt Nürburgring.

På tal om Nürburgring, det är just där dessa nya spionbilder är tagna. Amerikanerna har nämligen flyttat utvecklingen, som är i en form av slutskede, till Tyskland där de sista pusselbitarna för perfektion ska finslipas och tryckas på plats. Valet av plats är kan dessutom ses som en bekräftelse på att ett nytt Nürburgring-rekord är i sikte, även om det är vanligt att testa bilar där.

Inget konstigt här…

Men allt är inte frid och fröjd under testrundorna på den drygt två mil långa och berömda banan. I tisdags förra veckan dök nya Corvette ZR1 upp på Ringen för första gången och några dagar senare var den tillbaka med väldigt lustiga ändrör. På de fyra ”trumpeterna” längst bak har man låtit montera krökta rör, alla pekandes åt vänster. Långa rör på de yttre ändrören, korta på de både inre.

Blir du förskräckt och tänker att det inte blir någon ZR1 för dig när den nya väl lanseras eftersom du gillar raka rör så har du helt klart överreagerat.

Läs mer här: Nya Corvette ZR1 låter för mycket

kommentarer