Nya Suzuki Swift Sport – lättare, styvare och med turbo

By Peter Klemensberger

Vi har redan fått ta del av

Men sport är mer än pulver och när det kommer till utseendet tar nya Swift ut svängarna. Fronten är tuffare än hos vanliga Swift med större hålor för dimljus och en rejäl ribba i grillen. Undertill syns en spoiler och längs sidorna löper kjolar. Baktill finns dubbla utblås, diffuser och takspoiler. Bilen står på 17-tums hjul i lättmetall.

Under skalet har nya Swift Sport bland annat dämpare från Monroe runt om och stabilisatorstagen har gjorts grövre samtidigt som bakaxeln delvis är unik för modellen. Nya Swifts spänstiga vägegenskaper, som vi uppmärksammade under tidigare nämnda test, kan till stor del tillskrivas den nya plattformen Heartect som kombinerar låg vikt och vridstyvhet men som också är större än den gamla plattformen. Nya Swift Sport har 20 millimeter längre axelavstånd än föregångaren och 40 millimeter bredare spårvidd både fram och bak.

Lanseringsfärgen Champion Yellow stämmer överens med märkets rallysatsning men Swift Sport finns i sju olika kulörer bland annat Burning Red Pearl Metallic och Speedy Blue Metallic.

Invändigt är Swift Sport i det närmaste identisk med vanliga Swift och det men flit. Masao Kobori menar att man inte har velat tumma på bilens praktiska bitar för att underlätta vardagskörandet. I huvudsak handlar det om lite mer skålade stolar, metallinslag på pedaler och växelspaksknopp, interiöra färgkontraster samt nya mätare som visar laddtryck och oljetemperatur.

I vårt test av vanliga Swift poängterade vi den höga utrustningsnivån, det samma gäller här. Swift Sport finns med funktioner som autobroms, vingelvarnare, automatiskt helljus, och adaptiv farthållare.

Lanseringsdatum och priser för Suzuki Swift Sport har vi ännu inte fått ta del av.

Läs mer här: Nya Suzuki Swift Sport – lättare, styvare och med turbo

kommentarer