Nya Volkswagen Polo GTI – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

Tjenare Oskar! Det ser blött och grått ut på bilden, ingen solig destination alltså.
– Mallorca brukar man förknippa med sol, men tydligen inte i dag. Rena monsunregnsstörtskurarna här till och från. Men det går att köra nya Polo GTI även när det är blött!

Så pass alltså! Hur går det då?
– Det går bra, bilen går bra. Den är stark, starkare än föregångaren. 200 hästar plockade ur en tvålitersspis i stället för 192 ur en ”enkommaåtta”

– Visserligen är det väldigt blött på banan, men med lite vänsterbroms går bilen lätt på ställ genom kurvorna. Styrningen är riktigt skarp, men den förmedlar för lite känsla för att vara i min smak. Den elektroniska differentialbromsen, XDS, är mindre avancerad än motsvarigheten som sitter i storebror Golf GTI. Det märks genom att den inte arbetar riktigt lika bra.

När kommer nya Polo GTI till våra snötäckta breddgrader?
– Den säljs redan men när den rullar ut på svenska vägar är snön kanske på väg bort. Den kommer alltså preliminärt under första kvartalet 2018, då bilar utrustade med sexväxlad DSG-låda. Till sommaren planeras den manuellt växlade varianten, med sex växlar, att dyka upp, då är det garanterat ingen snö kvar.

– Från 245 000 kronor kostar kärran som finns i färgerna röd, vit, grå, blå och svart.

I kommande nummer av Teknikens Värld bjuder Oskar ytterligare några tusen tecken som beskriver nya Volkswagen Polo GTI från topp till tå, från ban- till landsvägskörning.

Läs mer här: Nya Volkswagen Polo GTI – tre snabba från provkörningen

kommentarer