OFFICIELL: Jaguar I-Pace – fakta, bilder och film

By Erik Inge

Nya I-Pace avtäcktes under torsdagskvällen vid ett event i Graz, Österike. Varför just där? Jo därför att det är i fabriken i Graz I-Pace kommer att byggas (lillebror E-Pace byggs redan här).

Jaguars chefsdesigner Ian Cullum, som var på plats vid avtäckningen, var lyrisk.

– Vi är alla stolta över den här bilen, sa han bland annat.

Att I-Pace varit på gång är det nog få som missat. Redan för 1,5 år sedan såg vi konceptbilen och samtidigt öppnades orderböckerna. Men det är först nu vi får se den första färdiga bilen, och som vi förutspått är den väldigt lik… konceptet.

Ian Cullum sa själv under presentationen att man utgått ifrån I-Pace Concept.

– Vi har bara ändrat några millimeter hit och dit, sa han.

Motorer och batterier
En annan likhet mellan den färdiga skapelsen och konceptbilen är drivlinan.
I-Pace drivs av två elmotorer, en på vardera axel. Tillsammans utvecklar de 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Att bilen har en motor fram och en bak gör den också fyrhjulsdriven.
Sprinten 0-100 kilometer i timmen ska gå på 4,8 sekunder vilket Jaguar testade under presentationen av I-Pace genom att ”dragraca” modellen mot både Tesla Model X 75D och Model X 100D i ett ”0-100-0”-lopp. Se hur det gick i klippet nedan.

Kopplad till de båda elmotorerna finns ett litiumjonbatteri på 90 kWh som består av sammanlagt 432 celler, ordnade i 36 moduler om 12 celler vardera. Batteriet är placerat under golvet mittemellan axlarna. Det gör bland annat att I-Pace får en viktfördelning på 50-50 och en låg tyngdpunkt (130mm lägre än storebror F-Pace).

Fulladdad ska I-Pace kunna köra 48 mil (enligt WLTP-cykeln) utan att behöva ladda. På tal om batteriet ska det, som vi berättat om tidigare, kunna ladda 80 procent på 45 minuter. Då krävs dock en 100 kW-snabbladdare. Används en laddare på 50kW ska lika mycket kunna laddas på 85

Läs mer här: OFFICIELL: Jaguar I-Pace – fakta, bilder och film

kommentarer