Officiell: TVR Griffith

By Erik Inge

Den nya modellen presenterades på Goodwood Revival som pågår i detta nu.

Den som vurmar för TVR kommer att se mycket bekant i nya Griffith. Med dess runda svepande taklinje och långa motorhuv hämtar den många drag från gamla Griffith som byggdes mellan 1991-2002. TVR har själva sagt att man strävat efter att bibehålla arvet från märkets äldre modeller.

Lägg dock märke till avgasrören som på nya Griffith sitter bakom de främre hjulhusen. Där satt de inte på den gamla generationen.

Under huven sitter för övrigt, som förväntat, en 5,0-liters V8 hämtad från Ford Mustang GT. Motorn i Griffith har dock masserats av Cosworth vilket gör att V8:an numera pumpar ur sig 500 hästkrafter istället för Mustangens 435.
Kopplad till den åttacylindriga motorn sitter en sexväxlad manuell låda från Tremec. Något automatalternativ finns i nuläget inte.

Nya Griffith blir tämligen kompakt för klassen. Modellen mäter 431 centimeter på längden, 185 på bredden och 123,9 på höjden vilket till exempel är 18,5 centimeter kortare än Porsche 911.

Griffiths chassi får en ram i stål, med innerpaneler i kolfiber. Även karossen tillverkas i det lätta materialet vilket gör att Griffith väger in på 1250 kilo.

Viktfördelningen skrivs till balanserade 50/50.

Den låga vikten lovar också goda accelerationstider. Några officiella siffror för Griffith har TVR inte presenterat ännu, men så mycket vet vi att modellen ska göra sprinten 0-100 kilometer i timmen på under fyra sekunder och ha en toppfart på över 320.
Till sin hjälp har nya Griffith både ABS och traction control, något som märkets äldre modeller saknade.
Självklart finns det dock också av-knapp om man vill leka som på ”den gamla tiden”.

För att kunna hejda de 500 kusarna har TVR valt ventilerade bromsar i aluminium: sexkolvsok med flytande skivor på 370 millimeter fram, samt 350-millimetersskivor och fyrkolvsok bak.
Hjulen blir 19-tum fram och 20-tum bak på nya Griffith.

Nya Griffith

Läs mer här: Officiell: TVR Griffith

kommentarer