Opel Maultier Panzerwerfer 42 till salu

By Mattias Rabe

Har du drömt om att någon gång i livet äga en bepansrad Opel har du nu din chans, för i USA ska en Opel Maultier Panzerwerfer 42 gå under klubban om ett par veckor.
Det handlar dock inte om en Opel-modell så som vi känner dem i dag, detta är något helt annat med en vikt på sju ton och avfyrningsramp för tio raketer.

Det var mitt under andra världskriget när tyskarna anfall på Östfronten som deras ”krigslycka” började vända. Sovjet visade sig vara tuffare att inta än vad tyskarna först trott, mycket på grund av tuffa förhållanden under vintern och dåligt utrustade tyskar. Vägarna, om man nu kan kalla dessa för vägar, blev lervälling och fordon körde fast på löpande band.

För att klara av och avancera i de tuffa förhållandena fick Opel, som redan då ägdes av amerikanska General Motors, i uppgift att ta fram fordonet som Hitler i januari 1942 gav klartecken för produktion. Hösten 1943 sattes det in i kriget på Östfronten, dock utan att göra någon större skillnad för Tyskland. Sovjetunionen blev till sist övermäktigt tyskarna.

Opel valde att basera Panzerwerfer 42, som är av typen ”Mehrfachraketenwerfer”, Maultier, deras ”halvlastbil” med larvfötter baktill. Detta larvfotade transportfordon baserades i sin tur på lastbilschassin från Opel, Mercedes, Alfa Romeo eller Ford. Just Panzerwerfer 42 använde sig av Ford-basen V3000S.

Med sex meter på längden, två meter på bredden och knappa tre meter på höjden, inklusive de tio raketrören, rymdes fyra personer inuti den bepansrade karossen. Pansaret mätte åtta millimeter på sidorna, fram- och baktill samt sex millimeter på undersidan och ovansidan. På vissa detaljer var bepansringen tjockare än så.
Den drygt sju ton tunga Panzerwerfer 42 rörde på sig med hjälp av en sexcylindrig Opel-motor på 68 hästkrafter. Toppfarten var uppemot 40 km/h, i princip oavsett underlag. Räckvidden låg på

Läs mer här: Opel Maultier Panzerwerfer 42 till salu

kommentarer