Panamera-köparna väljer laddhybrid

By Mattias Rabe

Nya Porsche Panamera lanserades för lite drygt ett år sedan och i dag finns det, utöver två karossversioner, sex motoralternativ varav två är laddhybrider. Någon diesel finns ännu inte märkligt nog, det har sannolikt att göra med koncernens tidigare utsläppshaveri.

När Porsche nu har summerats Panameras försäljning hittills står det klart att 60 procent av kunderna väljer någon av de båda laddhybridversionerna – Panamera 4 E-Hybrid med 462 hästkrafter och prislapp som börjar på 1 020 000 kronor samt Panamera Turbo S E-Hybrid som har enorma 680 hästkrafter och därmed också är en aning dyrare, från 1 850 000 kronor. Det är en betydligt högre siffra än de 10-15 procent som de kalkylerat för.

I Belgien väljer hela 90 procent av Panamera-köparna en laddhybridversion, i Frankrike är motsvarande siffra 70 procent. I Tyskland är köparna inte lika intresserade av elektrifiering av en Porsche då endast 25 procent av de tyska Panamera-köparna väljer en laddhybrid. Det stora skillnaden mellan länderna har förmodligen att göra med skattesubventionernas utformning i respektive land.

Tar vi en titt på de svenska försäljningssiffrorna ser vi att Panamera hittills i år sålts i 281 exemplar. Endast fyra av dessa är modellversionen Panamera Turbo S E-Hybrid. Priset påverkar förstås storleken på försäljningssiffrornna, så även lanseringsdatumet. Denna 680-hästarsmaskin lanserades betydligt senare än den mildare Panamera 4 E-Hybrid som hittills i år sålt i 71 exemplar.

Tillsammans blir det 75 stycken laddhybrid-Panamera i Sverige i år, alltså 27 procent av totala försäljningen. Därmed ligger Sverige snäppet framför Tyskland, men långt, långt ifrån belgarnas vurm för laddhybrider.

Läs mer här: Panamera-köparna väljer laddhybrid

kommentarer