Porsche 911 GT3 RS uppdaterad – nu 520 hk

By Mattias Rabe

I mars förra året presenterade Porsche

Är detta möjligtvis sista Porsches vi får se utan överladdning eller elektrifiering? Kan vara så.

Allt är dock inte enbart mer hästkrafter, vassare accelerationstider och högre toppfart. Aerodynamiken har även den setts över vilket syns på flertalet detaljer. Frontens nedre del är helt omarbetad med större gap än tidigare vilket också har påverkat DRL-ljusens utförande.
Baktill sitter den stora vingen kvar, dock med något förändrad utformning och fästena har gjorts än mer ihåliga än tidigare. Bakljusen är nya, likaså stötfångarpartiet med luftutsläppen på vardera sida.
Vikten har också varit i fokus och uppdaterade 911 GT3 RS bjuder på mindre ljudisoleringsmaterial än tidigare samt lättare baklucka.

För lättviktsivraren finns så klart ett Weissach-paket som innehåller fler kolfiberkomponenter och magnesiumfälgar. Med Weissach-paketet landar bilens vikt på 1 430 kilo.

För att nå ännu bättre köregenskaper med högre precision än tidigare berättar Porsche att de har försett samtliga länkarmar med kulleder och gett modellen nyutvecklade däck i dimension 265/35 R20 fram och 325/30 R21 bak.

Uppdaterade Porsche 911 GT3 RS går att beställa redan nu men den når återförsäljarna först i juni. Priset börjar på 1 950 000 kronor.

Vill du se bilen i verkligheten innan sommaren får du bege dig ner till Genève i början av mars.

Läs mer här: Porsche 911 GT3 RS uppdaterad – nu 520 hk

kommentarer