Porsche Mission E Cross Turismo – snabb elbil med kombistuk

By Mattias Rabe

På Frankfurtsalongen hösten 2015 visade Porsche upp konceptbilen

Modellen, som i dagsläget är en konceptstudie, presenteras än så länge i sparsmakad omfattning. Porsche säger att den är 4,95 meter lång vilket gör den exakt en decimeter längre än Mission E. Vidare säger de att denna Cross Turismo-variant av elbilen är fyrhjulsdriven, bär på ett 800-volts högspänningssystem som tillåter väldigt höga laddhastigheter (fyra minuters laddning ska ge tio mils räckvidd), och att drivlinan består av två elmotorer på sammanlagt mer än 600 hästkrafter. Denna ”kombivariant” ska kunna accelerera från stillastående till 100 km/h på under 3,5 sekunder och till 200 km/h på under tolv sekunder (även det från stillastående). Toppfarten är över 250 km/h.
Drivlinan känns igen från Mission E men verkar vara en aning vässad i jämförelse med Mission E (600 hk jämnt och 3,5 sekunder prick).
Porsche menar att drivlinan är anpassad för att klara av flera accelerationer efter varandra utan att tappa effekt.

Visst känner vi igen oss från Mission E (bland annat stolarna är mer eller mindre identiska) men mittkonsolen och delar av instrumentbrädan bjuder på nyheter.

Porsche anser att denna modell med förhöjd markfrigång och oömma plastdetaljer längs skärmkanter och tröskellådor är ett mellanting av två biltyper. Ingen kombi, ingen suv. En crossover helt enkelt. Därav namnet Cross Turismo och klassificeringen cross utility vehicle, eller cuv som det också förkortas. ”Den kombinerar sportighet med vardaglighet i en unik stil” skriver de utan att prata om lanseringsdatum. Däremot nämner de att Mission E har premiär nästa år.

Läs mer här: Porsche Mission E Cross Turismo – snabb elbil med kombistuk

kommentarer