Porsche tog nittonde Le Mans-titeln efter dramatiskt lopp

By Erik Inge

Innan loppet drog igång pratade alla om just duellen mellan Porsches 919 Hybrid och Toyotas TS050 i den snabbaste LMP1-klassen: Skulle Toyota äntligen ta sin första Le Mans-vinst efter fem andra platser, eller skulle Porsche ta sin tredje Le Mans-seger i rad och sin nittonde totalt.

Det var som känt också Toyota med nummer 7 på sidorna som startade i pole position i den närmare 30-gradiga hettan under lördagen, efter att Kamui Kobayashi slagit till med en rekordtid i tidskvalet.

Med britten Mike Conway bakom ratten gick ledarbilen ut hårt direkt och fick också omgående en lite lucka bakåt till de två Porsche-bilarna (nummer 1 och 2) och Toyota nummer 8. Samtidigt fick den enda privatbilen i LMP1-klassen, Bykolles Racing Team, problem på första varvet och tvingades gå i depå.
Bykolles hade ingen bra helg och hann bara sju varv på två timmar innan man tvingades bryta på grund av en trolig överhettning.

I den något svagare LMP2-klassen tog de två Oreca bilarna från Vaillante Rebellion kommandot direkt och dominerade racet.

Toyota nummer 7 med förartrion Kobayashi/Conway/López fortsatte att pressa på under eftermiddagen/kvällen och höll Porscharna stången. Vid midnatt ledde Toyota nummer 7 med halvminuten över tvåan Porsche nummer 1.
Porsche nummer 2 låg vid den tidpunkten långt ner i fältet (18 varv efter) efter att ha tillbringat över en timme i depå på grund av en strulande främre drivaxel. Även Toyota nummer 8 var avhängd efter att ha gått in i depå strax efter klockan 23 med överhettade bromsar och problem med motorn fram.

Det var dock nu de riktigt allvarliga problemen skulle torna upp sig för det japanska teamet: Efter en gulflagg och safety car ute på banan slutade kopplingen i ledande Toyota nummer 7 att fungera. Bilen försökte ta sig runt med fartspärren i (80 km/h) men stannade till slut intill vägkanten. Loppet var

Läs mer här: Porsche tog nittonde Le Mans-titeln efter dramatiskt lopp

kommentarer