Provkörning av Audi RS3 Sedan

By Peter Klemensberger

Det här är nytt!

Starkare
Lilla RS3 har nått upp till den magiska gränsen 400 hk, mer än alla konkurrenter.
Snabbare
0-100 km/h går på 4,1 sekunder – tre tiondelar snabbare än tidigare.
Quattro
Ny mjukvarustyrning av Haldex-kopplingen gör att bakhjulen får mer kraft än tidigare för ett mer bakhjulsdrivet beteende.

I en bilvärld där det pratas allt mer om plattformar, modularitet och effektivisering är det befriande att det fortfarande finns ­undantag. Det är inte bara räknenissarna som styr. Nu lanserar Audi en uppdaterad version av sin minsta RS-modell och för ovanlighetens skull verkar det som att känslorna har fått styra. Nya Audi RS3 är inte ny, det är snarare en ansiktslyft version av den RS3 som funnits sedan 2015. Den har några nya veck i fronten och lätt omdesignade LED-strålkastare som mot extra pengar kan extrautrustas med avancerad och adaptiv matristeknik.

Provkörningsbilen har med sina breda framdäck och något smalare bakdäck en tydlig överstyrd karaktär.

Nytt är också att RS3 för första gången går att få med sedankaross utöver den vanliga Sportback-karossen. Har han åkt ända till Oman bara för att konstatera det? Nej, så tokiga är inte ens vi på Teknikens Värld. RS3 bär på nyheter som är större än man kan tro vid en första anblick och kanske till och med så stora att det är lönt att byta in sin RS3 från 2015 eller 2016, om man är lyckligt lottad nog att ha en sådan.

fakta: Motorteknik

Lättare: Den nya motorn är totalt 26 kg lättare tack vare att blocket och vevhuset tillverkas av aluminium och oljetråget av magnesium. Hålborrad vevaxel sparar 1 kg.
Starkare: Motorn är 33 hk och 15 Nm starkare än tidigare, främst tack vare en ny turbo med större diameter och omvänd rotationsriktning. Vikt/effekt-förhållandet är nu 3,78 kg/hk.
Mindre: Den raka femman har blivit 50 millimeter kortare, framför allt tack vare att

Läs mer här: Provkörning av Audi RS3 Sedan

kommentarer