Provkörning av Audi SQ5 TFSI

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Bensin
Av förra generationen SQ5 kom bara dieselvarianten till Sverige. Nu gäller bensin.
S5-motor
SQ5 TFSI har samma typ av turboladdade V6-motor i aluminium som S4/S5.
Gammal fyrhjulsdrift
SQ5 TFSI har fyrhjulsdrift med mekanisk inkoppling som ger mest kraft till bakhjulen.

Ingen avdelning inom Volkswagen-koncernen verkar vilja förknippas med diesel just nu. Porsche har säljstoppat alla sina dieselmotorer och det pratas betydligt mer om elbilar som ännu inte finns än om de dieselbilar som faktiskt finns här och nu. Även Audi har känt av dieselkrisen och det är inte svårt att förstå hur tankegångarna har gått inför lanseringen av nya SQ5. Medan föregående generation av top of the line-alternativet till Q5 fanns i både diesel- och bensinutförande är det numera enbart bensin som gäller.

Den välkammade V6-motorn överraskar aldrig med någon effekttopp eller något särpräglat ljud som får den att uppfattas som något mer än bara en stark motor.

Om man bestämt vill ha en Q5 men inte någon av de fyrcylindriga motorerna på två liter så är SQ5 enda alternativet. Fler motoralternativ finns inte för tillfället. Och SQ5 finns än så länge bara i TFSI-utförande. Det vill säga bensin. En dieselversion kallad SQ5 TDI väntas komma, men troligtvis inte förrän någon gång under nästa år. Vi får alltså hålla till godo med bensinversionen tills vidare och det är förstås bara den som finns tillgänglig för provkörning här i Münchens utkanter.

Precis som tidigare är det svårt att skilja en SQ5 från en vanlig Q5, det är i stort sett bara emblemen i fronten och baken som avslöjar värstingvarianten. Även en helt vanlig Q5 2,0 TFSI kan extrautrustas för att se ut som en SQ5, bortsett från en detalj. SQ5 har fyra unika avgasutblås som kan fås i svart eller silvrigt utförande. Ordet avgasutblås borde egentligen stå inom rejäla citattecken. Snarare än riktiga avgasutblås rör det

Läs mer här: Provkörning av Audi SQ5 TFSI

kommentarer