Provkörning av BMW 520d Touring

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Bantad
Är cirka 100 kg lättare än föregångaren tack vare ny plattform och lättare material.
M-version?
Det kommer visserligen vassare femseriekombi senare men jag tycker mig ana att en riktig M inte är uteslutet.

BMW 5-serie torskade förvisso i sitt första test i Teknikens Värld men det var med marginella siffror som Mercedes E-klass och Volvo S90 var före i mål. I den här divisionen handlar det om så pass fina och duktiga bilar att det bara är detaljer som skiljer dem åt, och förstås prisbilden som kan bli alena avgörande. Nu är det också så att en BMW-man över sin döda kropp skulle snegla på en Audi eller Mercedes, där blir det 5-serie vad som än händer, vad som än skrivs.

Men för er som till äventyrs inte har BMW-loggan tattad i pannan eller på armen så ska ni nu få veta att nya BMW 5-serie Touring (G31)är ett stycke fin bil, in i detalj. Det är kombin som gäller i Sverige, 80 procent av alla BMW 5-serie som säljs är av denna karosstyp. Även i Tyskland dominerar den om än inte lika kraftigt, 60 procent av fem-kunderna väljer kombi. Utanför Europa skiter folk i princip fullständigt i 5-serie kombi. 96 procent stannar på vår kontinent i EU-länderna och det som snart blir Brexit där för övrigt en tredjedel av alla BMW 5-serie som säljs är en kombi.

Det är som förväntat gott om plats för personerna i fram med riktigt bra stolar.

Det som skiljer kombin från en sedan är förstås bakdelen där bakluckan förvandlats till ett stort fyrkantigt bagageutrymme. Här ryms 570 respektive 1 700 liter bagage beroende på om du fällt baksätesryggen eller inte. Det är bara marginellt större än föregångaren som klarade 560-1 670 liter. Last är inte BMW:s stora lust när det handlar om kombi.

Läs mer här: Provkörning av BMW 520d Touring

kommentarer