Provkörning av BMW X3 M40i

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Headup-display
Fullfärgsbild visar fart, karta, hastighetsbegräns och omkörningsförbud.
Infotainment
Skärm som reagerar på tryck, rörelser eller via styrkulan.
Eldrift
En helt batteridriven X3 kommer 2020.

Hela bilen är ny, men jag har ändå svårt att sätta fingret på vad som är nytt. De nya plåtvecken är i princip omöjliga att detektera. Det enklaste sättet att ”ta” den nya modellen är den nya ventilationsöppningen i framskärmen. Ändå handlar det om en helt ny kaross. Hjulbasen är fem centimeter längre och hela karossen har vuxit från 466 till 471 centimeter.

Att det är en helt ny

Även när jag lägger i komfortläget är stötdämpningen av det mer diskreta laget. I läget ”sport+” är bilen absurt stötig.

Jag måste få återkomma till det faktum att vissa funktioner nu kan rörelseaktiveras. En extremt fånig finess. Om jag håller ut pekfingret i luften likt en dirigent och roterar det medurs höjer jag volymen. Men det är tusen gånger enklare att vrida på volymvredet som tack och lov fortfarande finns kvar. Vem sitter och viftar i luften? För att inte tala om hur trubbigt det är med fingerviftning. Lite fingersnurr blir lätt lite för mycket – eller för lite. Italienare som är vana att tala med gester kommer att bli förvånade över allt som händer i bilen när de sitter och gestikulerar. En mer välkommen nyhet är det bättre benutrymmet i baksätet. Fem centimeter mer hjulbas betyder mycket. Det plana baksätet är för övrigt lågt placerat vilket ger bra takhöjd men sämre lårstöd.

3 frågor

Russell Gibson – Produktchef

Ni har tre fabriker som kommer att tillverka nya X3, i USA, Sydafrika och Kina. Varifrån kommer de europeiska kundernas bilar?
– Den kinesiska fabriken kommer att tillverka bilar för Kina, och därför kommer den europeiska försäljningen komma från den amerikanska produktionen och från Sydafrika. I dag producerar fabriken i Sydafrika en stor mängd bilar

Läs mer här: Provkörning av BMW X3 M40i

kommentarer