Provkörning av BMW Z1

By Erik Wedberg

Vad är det med er? Ser ni inte vad det är som kommer här på gatan?! Folket i Hyllie i södra Malmö är kanske extremt ointresserade av bilar, men även de borde väl se att det är en legend som är ute och rör på sig? Ingen vänder sig om, ingen tittar två gånger åt oss. BMW Z1 kan räknas till en av bilhistoriens verkligt udda fåglar. Men det syns inte. Z1 kan lätt misstas för en tidig Mazda Miata, eller någon obskyr kitcar från England. Däri ligger nog förklaringen till varför ingen i Hyllie verkar bry sig om att en av endast 25 Sverigeregistrerade Z1 är ute på vägarna i dag.

Oj, vad de kommer att gräma sig när de läser det här reportaget och inser vad de gick miste om. Det är få förunnat att se en BMW Z1 ute i trafik i dag, och Hyllieborna passade inte på att göra det mesta av stunden. Stora delar av Hyllie ser i dag ut som en konceptstad. Med Percy Nilssons Malmö Arena som nav har en ny stadsdel byggs upp på kort tid och med storslagen arkitektur. Här finns former och färger i överflöd. Det ser ut som en arkitekts våta dröm, men till skillnad från de flesta våta drömmar har den här blivit verklighet. BMW Z1 är en annan våt dröm som blev till verklighet när 1980-talet närmade sig sitt slut. Den är ett resultat av fritänkande, av drömmar fria från ekonomiska begränsningar.

Tanken var att kunderna skulle köpa en ”extra” plastkaross och själva kunna byta panelerna för att få en annan färg på bilen.

De flesta som har ett någorlunda bilintresse känner till BMW:s Z-modeller, desto färre känner till bilen som startade Z-historien. 1985 bestämde BMW-styrelsen att man skulle etablera en helt ny avdelning, snarare sagt ett fristående dotterbolag. Där

Läs mer här: Provkörning av BMW Z1

kommentarer