Provkörning av Dacia Duster TCe 125 4×2

By Hans Hedberg

Det här är nytt!

Kaross
Trots ett snarlikt utseende är inte en enda karossdel gemensam med föregångaren.
Design
Roliga inslag som förstärker den terrängbilslika looken, bland annat Jeep-lika bakljus.
Styrning
Det tidigare sega och oprecisa hydrauliska styrservot är ersatt av ett elektrisk dito.
Komfort
Duster är fortfarande en enkel produkt där lågpris premieras men både ny stol och lägre bullernivå håller nu för långturer.

Redan de gamla grekerna visste att landskapet runt universums mitt Aten var världsalltets vackraste. I modern tid upplever jag att de snirkliga hårnålskurvorna upp och ner för de knaggliga kalkrika bergen aldrig tar slut. De tusentals grusade smitvägarna mellan alla stilla olivfält i vinterträda verkar strösslade med stenbumlingar från himmelska gudar. Scenen för att provköra nya

Framvagnen har setts över och framför allt är den gamla hydrauliska servostyrningen deponerad till evigheten.

– Utseendet är en vattendelare, de som önskar en mer ”civil” look rekommenderas någon av våra allianssyskon Nissan Qashqai eller Renault Kadjar, förklarar Dacias marknadschef Mathieu Galipeau. Våra kundmätningar visar att vår mer ”terrängiga” designprofil är tydlig, och den vill vi slå vakt om!

Och visst skiljer sig den nya från den gamla. Jag ställer de båda årgångarna front mot front och skillnaderna är uppenbara. Tricksen att ”ta den nya” på är det fejkade vertikala luftintaget på framskärmarna, ny lampdesign fram och bak samt den betydligt bredare spårvidden. Looken är mer uppkäftig och kan faktiskt locka nya kunder som tidigare ansåg Duster vara allt för bruksig.

Chassit har inte genomgått samma omhyvling som exteriören, den tekniska plattformsarkitekturen är likadan som förr men en rejäl översyn av framför allt styrning och ljudisolering gör skillnad. Tre decibel lägre ljudkomfortnivå är väldigt mycket, för det mänskliga örat uppfattas bullerreduceringen som en halvering! Framvagnen har setts över och framför allt är den gamla hydrauliska servostyrningen deponerad till evigheten. En lättare och billigare elektriskt hastighetsanpassad servo som hämtats från Renault

Läs mer här: Provkörning av Dacia Duster TCe 125 4×2

kommentarer