Hem / Teknik / Provkörning av Ford Mustang Shelby GT350R

Provkörning av Ford Mustang Shelby GT350R

By Sebastian Fröberg

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Det här är nytt!

Motor
Fords nyutvecklade V8 med platt vevaxel är märkets starkaste motor utan överladdning.
Däck
Michelin Sport Cup 2-däcken är det närmaste racingdäck det går att komma på gatan.
Aerodynamik
Specifikt för Shelby GT350R är en spoiler bak för att generera mer marktryck.

På uppfarten vid Arlanda Test Track 1 dansar Ford-flaggorna i vinden, temperaturen är behaglig och solen bryter igenom molntäcket och lägger sig över den kuperade banan, plötsligt avbryts den stillsamma höstmorgonen av ett högoktanigt vrål. Den 526 hästkrafter starka 5,2 liters V8 som sitter monterad i GT350R är helt ny och till skillnad från det lågvarviga mullret som brukar vara synonymt med amerikanska V8:or varvar denna till hela 8 250 r/­min.

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Anledningen är att Ford utvecklat en V8 med ”platt” vevaxel, detta i sig är ingen nyhet i bilvärlden utan återfinns i racingvärlden och bland exotiska europeiska sportbilar, bland annat Ferrari använder sig av den typen av vevaxel. Fördelarna med detta är många, motorns vikt blir lägre samtidigt som den tillåts att varva högre.

Jag möts av ett knallgult grin, breda hjulhus och en stor frontspoiler, faktum är att hela fronten är ny. Bilen är lägre än en vanlig Mustang och har MagneRide stötdämpare monterade runt om, som justeras var sjunde millisekund, för att ge bilen minimalt med krängning och samtidigt tillåta de 305 millimeter fram respektive 315 millimeter breda Michelin Pilot Sport Cup 2-bakdäcken att bibehålla maximal kontakt med asfalten. Att klä fälgar med dessa mängder gummi är sällan skådat hos gatbilar.

Pedalen längst till vänster är den utrotningshotade kopplingspedalen.

Det som gömmer sig därunder är inte heller något som tillhör vanligheten, nämligen fälgar gjorda i kolfiber. Ford är bland de första av de stora biltillverkarna att montera kolfiberfälgar på

Läs mer här: Provkörning av Ford Mustang Shelby GT350R

kommentarer

Titta också

Saab-boken är här!

Nu finns äntligen vår 404 sidor och 1,8 kilo tunga Saab-bok för beställning. … Läs …