Provkörning av Honda Civic Type R

By Magnus Kvandal

Det här är nytt!

Modellen
Nya Type R bygger på tionde generationens Civic, och får därför ses som en helt ny bil.
Kurvhastighet
Bredare spårvidd, längre hjulbas, ny multilänk-bakvagn och optimerad aerodynamik gör att bilen går fortare genom kurvorna.
Comfort
Ett tredje körläge har tillkommit. Comfort-läget ska göra bilen mer användbar i vardagen.

Trots att nya Type R är baserad på en helt ny generation Civic lever de grundläggande tekniska lösningarna kvar från förra generationen. Den har samma tvåliters VTEC Turbo-motor, samma Dual Axis Strut-framvagn med separerade spindel- och fjäderben som motverkar vridmomentsstyrning, och den är byggd på samma sätt med limmade karossdelar. Utseendet är också slående likt

Bilen är fortfarande fast i dämpningen i komfortläget, men komforten är acceptabel för biltypen.

Det som är nytt är att karossen har blivit 38 procent styvare, att bakvagnen har gått tillbaka till en multilänkkonstruktion i stället för en torsionsaxel, och att bilen har finjusterats och ändrats på ett antal punkter. Spårvidden är bredare, däcken är bredare, hjulbasen är längre och aerodynamiken är optimerad ytterligare. Resultatet är en bil som klarar högre kurvhastigheter. Ingångshastigheten till kurvan efter Metzgesfeld på Nürburgring är till exempel tio km/h högre nu än i den gamla bilen.

Type R trivs på kurviga små­vägar. Här är den ruggigt snabb.

Motorn lämnar också tio fler hästkrafter, inredningen har blivit mer modern och sofistikerad, och instrumenteringen är ny. Höga kurvhastigheter ger bra varvtider, och Honda Civic Type R är nu återigen världens snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgring, med varvtiden 7 minuter, 43 sekunder och 8 tiondelar. Det är 6,8 sekunder snabbare än föregående version, som hade samma rekord när den lanserades för ganska precis två år sedan. Den stal förstaplatsen från Renault Mégane Trophy R, och besegrades av Volkswagen Golf GTI Clubsport S något år senare. Men nu är alltså Honda tillbaka på tronen. Hur

Läs mer här: Provkörning av Honda Civic Type R

kommentarer