Provkörning av Honda Clarity Fuel Cell

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Längst räckvidd
Med en teoretisk räckvidd på 65 mil är Clarity bäst bland nollutsläppsbilar.
Mindre celler
Ny förpackning av bränslecellerna gör att hela drivlinepaketet får plats under motorhuven fram, vilket ger större kupéutrymmen.
5-sitsig
Till skillnad från närmaste konkurrenten Toyota Mirai är Clarity femsitsig.
Litiumjon
Elen som alstras i bränslecellen lagras i ett nytt litiumjonbatteri.

Det är lika bra att ta det viktigaste först – nej, Honda Clarity Fuel Cell ska inte säljas i Sverige, inte i övriga Europa heller för den delen. Precis som föregående generation Clarity är den nya bränslecellsbilen främst avsedd för Japan och USA och den europeiska kontinenten kommer endast att få besök av Clarity för olika testprojekt och jippon. Då kan man fråga sig varför vi, en grupp svenska motorjournalister, har åkt till Köpenhamn för att köra nya Clarity. Den är ju inte aktuell för Sverige! Nej, men Honda vill förstås visa att de är med i matchen, det vill säga bränslecellsmatchen, och inte lämna fältet fritt för värsta konkurrenten Toyota som avancerar med sin Mirai som redan säljs på flera håll runt om i världen, bland annat Sverige.

Ingenting i kupén skvallrar om den avancerade teknik som finns undertill.

Namnet Clarity känner vi igen sedan många år. Bränslecellsbilen FCX Clarity lanserades 2007, även då avsedd för Japan och USA och trots att det inte heller den gången var aktuellt med Sverigelansering fick kollega Jonas Borglund köra sina första meter i bilen på… Gotland Ring, förstås! Logiken i Hondas lanseringsarrangemang är svår att följa, tur då att bilarna, både den gamla och nya, är desto lättare att förstå sig på. När Borglund körde FCX Clarity för tio år sedan kunde han konstatera att det var en riktigt bra bil. Det omdömet får gälla även nu när jag kör uppföljaren Clarity Fuel Cell i Köpenhamn med omnejd, trots att det rör sig om

Läs mer här: Provkörning av Honda Clarity Fuel Cell

kommentarer